Een personage met zwarte vlechten, gekleed in een verfijnd zwart pak en met een gezichtsmasker, werpt een blik over hun schouder naar een raam dat een landschap van catastrofale chaos omlijst. Het landschap toont dikke, vulkaanachtige zwarte rook, wat een dramatische sfeer creëert.

Silvia MartesLopend onderzoek

Film still Silvia Martes, The Revolutions That Did (Not) Happen (2021)

De experimentele korte films van de in Amsterdam werkzame kunstenaar Silvia Martes putten vaak uit sciencefiction. Vertrekkend vanuit persoonlijke ervaringen en geïnspireerd door collectief menselijk gedrag creëert zij in haar films altijd bewust een gevoel van onthechting van de ons omringende wereld.

Martes was artist-in-residence aan de Rijksakademie van beeldende kunsten (2019 – 2021). In 2021 stond ze op de shortlist voor de Prix de Rome en in hetzelfde jaar ontving ze de Theodora Niemeijer Prijs. Haar werk was te zien in solotentoonstellingen in Museum De Pont (Tilburg, 2021), het Van Abbe Museum (Eindhoven, 2022) en het Edith Russ House for Media Art (Oldenburg, 2023). Ook nam zij deel aan groepstentoonstellingen in instellingen als de Kunsthal Extra City (Antwerpen, 2022), Stedelijk Museum Amsterdam (2021) en EYE Filmmuseum (Amsterdam, 2020).

Zonder titel

Lopend onderzoek

Silvia Martes is door de Commissioning Committee 2021/23 van het Hartwig Art Production | Collection Fund geselecteerd om een uitgebreid educatief en onderzoekstraject te doen, dat de basis wordt van een nieuw werk. Gedurende anderhalf jaar volgt de kunstenaar de onlinecursus Writing Great Characters for Film and TV volgen aan de NYU, neemt deel aan het residentieprogramma van de Delfina Foundation in Londen, ontmoet zij experts uit het veld en haar vervolgt haar opleiding aan de Prague Film School. Tijdens deze periode maakt ze een synopsis, en ontwikkelt een scenario met een gedetailleerd storyboard dat uiteindelijk in 2025 uitmondt in een filmtrailer.

Silvia Martes maakt experimentele films waarin ze op indringende wijze verschillende sociale vraagstukken aankaart. Haar opmerkelijke proces waarbij ze ook zelf de decors vormgeeft duidt op een interdisciplinaire praktijk die voorbij gaat aan enkel het bewegend beeld. De Commissioning Committee is verheugd om bij te dragen aan de nadere ontwikkeling van haar werkpraktijk. Silvia's unieke visie en bijzondere manier van werken voorziet het Committee dat deze studie en onderzoeksperiode met internationale peers een nieuwe fase in haar werk inluidt. Dit zal leiden tot de productie van een scenario en trailer voor haar aankomende film.

— Charl Landvreugd