Onderwaterfoto van een papier met muziekpartituur, een hand die een stuk algen vasthoudt, omgeven door groen zeewier

Renato LeottaCONCERTINO per il mare (2022)

Archief Renato Leotta

Renato Leotta is een Italiaanse kunstenaar, werkzaam in Acireale (Sicilië) en Turijn. Zijn werken zijn het resultaat van een zorgvuldig observatieproces. Door een plaats of landschap als onderwerp te nemen probeert hij het natuurlijke landschap te documenteren in een scala aan media, waaronder conventionele fotografie, video, schilderkunst en archiefmateriaal. De kunstenaar verkent de interactie tussen oceaan, lucht and land, en poogt daarmee een dialoog tussen het echte en het ideële op gang te brengen.

Leotta exposeerde o.a. in MACTE, Termoli, Italië (2022); Castello di Rivoli Museo d'Arte Contemporanea, Turijn (2020); Galleria Fonti; Napels (2019 & 2015); Magazzino Italian Art and Casa Italiana Zerilli-Marimò, NY (2019); Kunst Halle Sankt Gallen (2018); en Madragoa, Lissabon (2017 & 2016). Zijn werk was deel van groepstentoonstellingen in o.a. MAXXI, Rome (2021); Fundaciòn Santander, Madrid (2019); Gropius Bau, Berlijn (2019); Palazzo Fortuny, Venetië (2018); MASP, São Paolo, Brazilië (2018); Manifesta 12, Palermo (2018); Madre, Napels (2017); La Galerie, Centre d’art contemporain de Noisy-le-Sec, Frankrijk (2016) en BOZAR, Brussel (2015). Leotta was medeoprichter van CRIPTA747 en initieerde in 2021 Istituto Sicilia, een onderzoeksplatform gericht op mediterraanse landschappen. In 2019 was hij de Italiaanse Fellow aan de American Academy in Rome, en in 2022 nam hij deel aan de 17e Istanbul Biënnale.

 

CONCERTINO per il mare (2022)

Installatie met audio en mixed media
Oplage van 3 + 1 AP

CONCERTINO komt voort uit Leotta’s uitgebreide onderzoek naar Posidonia Oceanica, een waterplant die in het Middellandse Zeegebied endemisch voorkomt. De plant evolueerde zo’n 100 miljoen jaar geleden van land naar zee, en wordt nu beschouwd als een biologische indicator van zeewaterkwaliteit.

De kunstenaar legde een archief aan van bladspecimens afkomstig uit o.a. de Balearen, de Dodekanesos, Tunis, Alger, Oran, Monaco, Valenciana, Beiroet, Alexandrië, Siracuse en Lycië, zodoende een portret creërend van de huidige status van het ecosysteem rond de huidige Middellandse Zee.

De bladeren werden vertaald tot een muzikale compositie, uitgevoerd door verscheidene instrumenten (hobo, dwarsfluit, duduk, ney, trompet, flügelhorn, fagot, klarinet, fluit, piccolo) die afzonderlijk werden opgenomen en aangepast tot een multi-instrumentele multikanaals installatie. In dit proces neemt Leotta de plant als aanleiding voor een herconfiguratie van ons beeld van de zee, en maakt hij van het levende materiaal een polyfonisch concert waarin de eeuwige veranderlijkheid van de zee resoneert.

Renato Leotta's poëtische installatie met audio-elementen en planten suggereert dat kunst, poëzie en muziek ons kunnen helpen in het vinden van een nieuwe relatie met energie: het verkennen en herdenken van nieuwe mediterrane culturen die voorbijgaan aan de scheidslijn Europa/Afrika, via de kracht en het potentieel van de zee en de natuurlijke productie van zuurstof.

— Carolyn Christov-Bakargiev

Dit werk werd geselecteerd door het Commissioning Committee 2021/23 en aangekocht via het Hartwig Art Production | Collection Fund. Vervolgens zal het aan de Nederlandse staat worden gedoneerd en als integraal onderdeel van de nationale Rijkscollectie beschikbaar zijn voor organisaties binnen en buiten Nederland.