Een persoon met donkere huid en roze gevlochten haar luistert naar een track op koptelefoon, zittend op een rots met mengtafel & laptop voor een weelderige achtergrond met waterval

Kent ChanWarm Fronts (2021)

Kent Chan, still from Warm Fronts (2021), vierkanaals video met geluid, kleur, 61 min, courtesy de kunstenaar

Kent Chan is als kunstenaar, curator en filmmaker werkzaam in Nederland en Singapore. Zijn werk draait om ontmoetingen met kunst, fictie en cinema. Zijn interesse gaat vooral uit naar tropische verbeelding, relaties tussen hitte en kunst in heden en verleden en naar het ter discussie stellen van de erfenissen van de moderniteit als een summum van epistemologie.

Chan was artist-in-residence bij de Jan van Eyck Academie (2019/21), het NTU Centre for Contemporary Art Singapore (2017/18) en het Rupert’s Residency Program (2015). Hij had solopresentaties in het Bonnefanten Museum, National University Singapore Museum en SCCA- Ljubljana, Centre for Contemporary Arts in Slovenië. Zijn werk werd onder meer tentoongesteld in SMBA Amsterdam, EYE Filmmuseum, Institute of Contemporary Arts, Haus der Kulturen der Welt, Busan Biennale, Drodesera Festival of Performing Arts en het National Taiwan Museum of Fine Arts.

Warm Fronts (2021)

Vierkanaals video, 61’ 14’’
8 plexiglas spiegels , 59 x 84 cm
Oplage van 3 + 2 AP

Voor het werk Warm Fronts verdiepte Chan zijn interesse in de historische en toekomstige relaties tussen warm weer en kunst. Hij richt zich specifiek op muziek afkomstig uit tropische gebieden. Vanwege de langdurige associaties rondom elektronische muziek als een vorm van futuristisch statement vroeg hij de muziekproducenten en dj’s Kaleekarma (India), Gabber Modus Operandi (Indonesië), Makossiri (Kenia) en Guillerrrmo (Brazilië) een muzikale set te creëren. Elke set streeft ernaar een muzikaliteit op te roepen waarmee het verleden en de toekomst van klimaat samenvloeien.

Deze producties vormen de basis van Chans video-installatie. Samen met een set posters, ontworpen door Jonathan Castro Alejos en afgedrukt op spiegelende oppervlakken, schetst de installatie een radicaal tropisch toekomstbeeld: een alliantie op basis van sonische trillingen en zonnestraling, waarbij gescheiden en toch gedeelde geschiedenissen elkaar vinden in het verbindende potentieel van hitte. Voor de kunstenaar zijn de tropen nu al de toekomst; de toekomst is hitte.

Warm Fronts werd gepresenteerd in Kunstinstituut Melly (17 dec 2021 – 20 maart 2022) in de context van het Special Project 2020/21.