Saeeda Saeed

Vleeshal (13 nov – 18 dec 2021)

Saeeda Saeed, Clapback Fury (2021), Vleeshal. Foto Franz Mueller Schmidt. Alle rechten voorbehouden Hartwig Art Foundation.

Visueel activist Saeeda Saeed besteedde de afgelopen jaren aan het ontwikkelen van platforms voor guerillacommunicatie in reactie op de Saoedische staatsgecontroleerde media.

In 2018 maakte het staatsgesteunde Saudi Electronic Army duizenden valse Twitterprofielen aan om de verering van leiders zowel on- als offline te promoten. Ook werd in 2017 een wetgeving ingevoerd waarmee “het retweeten van verhalen die ingaan tegen de staat, het koningshuis of religie” beschouwd wordt als een terroristische daad, bestrafbaar met duizend zweepslagen en tien jaar gevangenisstraf. Critici in binnen- en buitenland lopen gevaar; hun families en vrienden worden bedreigd, vernederd en belaagd.

Het werk Clapback Fury, te zien in Vleeshal (Groenmarkt locatie, elke zaterdag & zondag middag van 13 nov t/m 18 dec 2021) is vergelijkbaar met het videospel Dance Dance Revolution (Konami) en ontwikkeld als tegenstrategieën om deze geoliede machines van de Saoedische Twitter-wereld op de een of andere manier te verstoren. Elke voetstap genereert beledigende memes* met directe tags naar profielen van de Saoedische staat, met als doel officiële tweets te verdringen. Vanuit het besef van een voortdurend verlies aan zowel fysieke als digitale autonomie voor individuen wereldwijd poogt de kunstenaar enige vorm van controle terug te claimen met dit ritmische danswerk. Het werk gebruikt spel, humor en plezier om een gevoel van ontlading op te roepen, een plezier dat tegenwicht biedt aan de wan- hoop over een politieke realiteit zonder alternatief.

Over de kunstenaar

Saeeda Saeed is een visueel activist geboren in Jeddah (SA). Haar praktijk collectiviseert macht door middel van stapsgewijze samenwerkingen met zelforganiserende microstructuren binnen haar gemeenschap. In 2015 bijvoorbeeld, zette Saeed een reeks DIY piratenzenders op in samenwerking met underground musici, erotische dichters, naaktkunstenaars, mensen uit de LHBTQIA+-gemeenschap en immigranten zonder verblijfsvergunning. De radiostations zonden meer dan 270 uur aan alternatieve verhalen uit binnen het Saoedi-Arabische koninkrijk.

Tijdens haar residency aan de Jan van Eyck Academie (2019 – 2020) onderzocht Saeed verschillende verschijningsvormen van haar identiteit als activist en maakt daarbij gebruik van spel, performance, fictie en beweging.In haar recente werk richtte Saeed zich op ontwerpgerelateerde interventies binnen Twitter, als reactie op de Saoedische wetgeving van 2017 die retweeten tegen de staat gelijk stelde aan terrorisme. Saeed ontwikkelde een serie tegenstrategieën voor het plaatsen van posts waarmee officiële staatsberichten worden weggedrongen, en waarbij gebruikers hun IP- adressen veilig kunnen afschermen. Een daarvan is Instant Meme Noise Reactor (2020), een object dat onzinnige en humoristische beledigingen uitstort over elke post van door de staat beheerde accounts, en Portable Clickfarm (2019), dat gebruikmaakt van fysieke beweging en het menselijk lichaam als verstorende instrumenten bij het verkrijgen van digitale autonomie.

*komisch filmpje of grappige afbeelding, massaal gedeeld op internet. Van Dale, 2021