Partnerships & Collaboration

De Hartwig Art Foundation gaat duurzame partnerschappen aan en werkt actief samen met lokale en internationale organisaties, initiatieven, makers en denkers om de toegang tot kunst voor een breder publiek te stimuleren. 


Het Centraal Museum, Utrecht

Het Centraal Museum in Utrecht organiseert met steun van de Hartwig Art Foundation hedendaagse kunsttentoonstellingen in Oud-Amelisweerd, een landhuis aan de rand van de stad Utrecht. Vanaf 2022 worden jaarlijks twee tentoonstellingen van gerenommeerde Nederlandse kunstenaars gepresenteerd op de eerste verdieping van Oud-Amelisweerd.


De Balie en het Stedelijk

In juni 2020 realiseerde de Hartwig Art Foundation in samenwerking met het Stedelijk Museum Amsterdam en De Balie een unieke tentoonstelling van twee baanbrekende films van de veelgeprezen kunstenaar Arthur Jafa. De films werden van 21 t/m 25 juni 2020 dagelijks vertoond in De Balie en op 28 juni 2020 vond er naar aanleiding daarvan een conversatie plaats, onder leiding van Jörgen Tjon A Fong, met – onder anderen – kunstenaars Charl Landvreugd, Iris Kensmil en Raul Balai.

De Hartwig Art Foundation ondersteunde deze tentoonstelling financieel en door het in bruikleen geven van Jafa’s film The White Album.

Werken in de tentoonstelling

Love Is The Message, The Message Is Death (2016)

Video (kleur, geluid), 7 minuten (tijdsduur), doorlopend, collectie van het Museum of Contemporary Art Chicago en het Stedelijk Museum Amsterdam

Love Is The Message, The Message Is Death (2016) is een meesterlijke 7 minuten durende video van found footage die op Kanye West’s transcendente, gospel-geïnspireerde hip-hop track Ultralight Beam is gezet. De film verkent de Afro-Amerikaanse identiteit aan de hand van een breed spectrum van hedendaagse beelden. Van foto’s van leiders van de burgerrechtenbeweging met een watermerk ‘Getty Images’, helikopterbeelden van de rellen in Los Angeles tot een wave van lichamen die op ‘The Dougie’ dansen. Terwijl Love Is The Message, The Message Is Death aangrijpend uitdrukking geeft aan het verlangen van de kunstenaar om een film te maken die “de kracht, de schoonheid en de vervreemding van Zwarte Muziek evenaart”, herinnert het de kijker eraan dat het collectieve geheel dat de zwarte identiteit definieert, bestaat uit unieke individuen, velerlei identiteiten en hun onverklaarbare verschillen.

The White Album (2018)

Video (kleur, geluid), ongeveer 40 minuten, doorlopend, collectie van het Museum of Contemporary Art Chicago en Hartwig Art Foundation, in opdracht van de University of California, Berkeley Art Museum en het Pacific Film Archive (BAMPFA)

The White Album (2018) is Jafa’s opvolger van Love Is The Message, The Message Is Death en het is een nietsontziend portret van de witte identiteit in hedendaags Amerika. In een 40 minuten durende film weeft Jafa van internetgetuigenissen, clips van nieuwsuitzendingen, muziekvideo’s en amateurvideo’s een audiovisueel tapijt van de etnische verhoudingen in de Verenigde Staten. Door Jafa’s lens, maar vanuit twee invalshoeken, zien we dat geen van beide ervaringen los van elkaar kunnen worden begrepen.