Ola Hassanain

Workable Geographies (2022)

Multimedia-installatie
240 x 152 x 152 cm
Oplage van 3

Zaalopname Ola Hassanain, Workable Geographies (2021), Casco Art Institute. Foto Franz Mueller Schmidt. Alle rechten voorbehouden Hartwig Art Foundation.

Workable Geographies is onderdeel van het gelijknamige langlopende project waarin kunstenaar Ola Hassanain de complexe en dynamische relaties rondom land in het centrum van de Soedanese hoofdstad Khartoem verkent, tijdens een periode van sociale en politieke omwenteling. Met dit project suggereert Hassanain een brede lezing van materialen over de grond waarop we staan, de bebouwing die we bewonen, en specifieker, wat dat kan zeggen over stedelijkheid binnen het politieke klimaat in Khartoem.

Voor het werk dat in Casco Art Institute: Working for the Commons (6 nov 2021 – 20 jan 2022) werd gepresenteerd en verworven via het Speciaal Project 2020/21, werkte de kunstenaar nauw samen met onderzoeksstudio Studio Urban in Khartoem om data en informatie van overheidsinstanties te verkrijgen. Hassanain en haar interdisciplinaire werkpartners verzamelden informatie en materiaal via een ontwerpmethodologie genaamd ‘charrette’, een collectief werkproces om toekomstvisies te genereren. Een charrette behelst een intensieve ontwerp- of planningsperiode in samenwerkingsverband, met inzet van semantische analyse en brainstormtechnieken. Hassanains Workable Geographies sloot aan bij Casco’s terugkerende bevraging van eigendomsrelaties en de dynamiek van het private en publieke, waarmee een verbeelding en idee van de ‘commons’, evenals een praktijk van ‘commoning’, wordt voorgesteld.

Een verbale tour van de tentoonstelling is beschikbaar hier.

Over de kunstenaar

Ola Hassanain is afkomstig uit Soedan en werkt momenteel in Utrecht. Vanuit haar achtergrond in architectuur neemt Ola Hassanain ruimtelijke analyse als het uitgangspunt voor haar werk, dat uiteindelijk zijn vorm vindt in sculpturale installaties, performances en video-essays. In haar werk visualiseert Hassanain data en gesprekken via kaarten en architectonische vormen in een poging de dynamische complexiteit van de bebouwde omgeving als een verlengstuk van de menselijke ecologie te vangen. Ze vraagt zich af hoe we subjectiviteiten kunnen oproepen die samen kunnen bestaan buiten staatsmachten die ontheemding veroorzaken en die de realiteit van het werkelijk belichaamde leven reguleren en coderen.
Ondanks de geografische afstand observeert Hassanain de huidige sociale en politieke verschuivingen in Soedan met engagement, waarbij ze haar observaties in andere politieke contexten plaatst en deze uitwisselt met andere kunstenaars en kritische professionals in Nederland en daarbuiten.

In 2017 werd Hassanain fellow bij BAK in Utrecht. Haar onderzoek met de titel Doing Family verwees naar de manier waarop haar status van Diaspora het noodzakelijk maakte de ruimtelijke paradigma’s uit te breiden die ons aan muren en locaties binen waar we noch gezien worden, noch bevrijde subjecten zijn. In 2018 ontving zij de Flexible Grant van het Prins Claus Fonds voor het project Our Stakes in your Rhythm. In 2019 maakte zij deel uit van de Chicago Architecture Biennale, Sharjah Architecture Triennale en in 2020 van La Internationale’s Windows and Balconies: Artists in Quarantine en het Kunstenfestivaldesarts. Hassanain doceert momenteel aan de HKU in Utrecht en is PhD-kandidaat aan de Akademie der bildenden Künste in Wenen.