In zijn solotentoonstelling in het Centraal Museum gebruikt Willem de Rooij de schilderijen van Dirk Valkenburg als uitgangspunt voor een onderzoek naar het gebruik van de visuele cultuur voor het promoten en versterken van de koloniale ideologie door de achttiende-eeuwse Nederlandse elite.
De vroeg-achttiende-eeuwse schilder Dirk Valkenburg (1675–1721) was een van de eerste Europeanen die inheemse en tot slaaf gemaakte mensen op Surinaamse plantages afbeeldde. Tegelijkertijd vervaardigde hij jachtstillevens en portretten voor rijke Nederlandse opdrachtgevers. De veelzijdigheid van zijn oeuvre maakt het bijzonder relevant voor een onderzoek naar de productie van koloniale beelden en de constructie van de ‘witte blik’.
Sinds de vroege jaren negentig maakt de Nederlandse kunstenaar Willem de Rooij tijdelijke installaties waarin hij, via toe-eigening en samenwerking, de politieke dimensies van representatie onderzoekt. Voor deze tentoonstelling brengt hij voor het eerst 25 werken van Valkenburg bijeen. De Rooij presenteert deze schilderijen in ongewone combinaties, waarmee hij bezoekers laat denken over de manier waarop achttiende-eeuwse kunst functioneerde als instrument voor het legitimeren en bestendigen van koloniale onderdrukking.
Valkenburg is een partnerproject van Hartwig Art Foundation.