De openbare ruimte barst van de beelden en woorden die onze aandacht vragen. Maar wat komt er vóór de boodschap? Een schets wellicht, een gedachteloze krabbel in de kantlijn. Voor de Nederlandse kunstenaar Lily van der Stokker vormen deze maaksels – het ‘visuele afval’ van de wereld, zoals ze het zelf noemt – een onderwerp in haar werk.
Met Nothing Wall, een 92-meter lange, met de hand geschilderde muurschildering, verandert zij het bouwhek van het toekomstige Hartwig Museum in een plek vol uitvergrote krabbels, krullen, en droedels die op tekst lijken maar er valt niets te lezen. Van der Stokker noemt dit “het schandaal van moeiteloos niks schilderen”—een herinnering eraan dat ‘niks’ nog steeds mooi, decoratief, speels, fotogeniek en zelfs de moeite waard kan zijn om voor stil te staan.
Lees de tekst geïnspireerd door Nothing Wall, geschreven door Paige K. Bradley.
Lily van der Stokker woont en werkt in Amsterdam en New York. Sinds eind jaren tachtig maakt zij monumentale muurschilderingen en installaties die bestaan uit decoratieve ornamenten, meubels, felle kleuren, alledaagse objecten en teksten.
Recente solotentoonstellingen van haar werk vonden plaats in onder meer het Camden Art Centre, Londen (2022), het Migros Museum für Gegenwartskunst, Zürich (2019), het Stedelijk Museum Amsterdam (2018), het Hammer Museum, Los Angeles (2015), het New Museum, New York (2013) en Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam (2010).
Onlangs opende zij haar eigen projectruimte StokkerJaeger in Amsterdam.





