Kevin Osepa

Klof: Bario di spiritu
Spiritu vin, Spiritu bai (2021)

5 video’s (doorlopende loop)
Lichtinstallatie & soundscape
Oplage van 5

Zaalopname Kevin Osepa, Klof: Bario di Spiritu (2021), Stroom Den Haag. Foto Franz Mueller Schmidt. Alle rechten voorbehouden Hartwig Art Foundation.

Klof: Bario di spiritu; Spiritu vin, Spiritu bai is een multimedia-installatie over Klof, een met bomen omzoomde weg op Curaçao die als gevaarlijk bekendstaat. Als kind hoorde Osepa de spookverhalen die rondgaan over Klof. Achter deze verhalen schuilt een nog onvertelde geschiedenis: dit is de plek waar in 1795 tot slaaf gemaakte personen in opstand kwamen en een bloedige slag met hun Nederlandse onderdrukkers leverden. Osepa creëerde afbeeldingen en rituelen voor deze beladen locatie om mee terug naar Nederland te nemen, waar deze geschiedenis van strijd en verzet veel dieper in het collectief geheugen begraven ligt.

De installatie verwijst er direct naar hoe de spoken van het kolonialisme kunnen verschijnen en weer verdwijnen. Het is een diepgaande reflectie op de overdracht van koloniale trauma’s, die mettertijd vervormen maar steeds present blijven, en hoe ze steeds opnieuw naar de oppervlakte kunnen komen. Via een circuit van fonteinen, lichten en soundscapes in de tentoonstellingsruimte biedt Osepa de bezoekers een bescherming die de geesten van Klof op afstand houdt.

De tentoonstelling Klof: Bario di Spiritu werd gepresenteerd in Stroom Den Haag (16 okt – 5 dec 2021) als onderdeel van het Special Project 2020/21. In de tentoonstelling werden teksten opgenomen van Layo de Palm, een antropoloog werkzaam op Curaçao en auteur van een boek met verzamelde verhalen van de mensen rond Klof. Naast de tentoonstelling werd een performanceprogramma georganiseerd met werken van Eugenie Boon, Travis Geertruida en Guenn Gustina.

Over de kunstenaar

Kevin Osepa is een beeldend kunstenaar en fotograaf uit Curaçao. Zijn manier van verhalen vertellen is afkomstig uit de rituele praktijken die in het Caribisch gebied opkwamen tijdens de koloniale periode. Osepa is geïnteresseerd in het portretteren van de Afro-Caribische identiteit in een postkoloniale wereld, en verkent thema’s als Afrospiritualiteit, seksualiteit, mannelijkheid, dekolonialiteit en familie. Zijn werk zoekt ruimte voor deze perspectieven om tegenwicht te bieden aan het vaak eenzijdige narratief van koloniale geschiedenis.

Osepa studeerde in 2017 af aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht en heeft in Nederland breed geëxposeerd, onder andere bij het Wereldmuseum (Rotterdam), het Nederlands Fotomuseum (Rotterdam), Unseen (Amsterdam), Stedelijk Museum Schiedam en TENT Rotterdam. Voor zijn werk als filmmaker werd hij in 2020 genomineerd voor een Gouden Kalf en voor het beste debuut op het Nederlands Film Festival. In 2021 regisseerde hij de video voor Jeangu Macrooy, de Nederlandse vertegenwoordiging op het Eurovisie Songfestival.