Family Connection

Den tur circumstancia nos lo sigi move (Under all circumstances we will continue to move) (2021)

Jörgen Gario, Papia Ku Baila (Speak and Dance) (2021), geluidswerk

Rudsel Martinus, Masked Joy, Carriers of Celebration, The Encounter of Cultures (2021), acryl op doek, 170 x 120 cm

Regalda L. Martinus Lewis, Den tur circumstancia nos lo sigi move (Under all circumstances we will continue to move) (2021), bestaande uit:

  • Gala Dolls: Flamboyan, Magdalena, Trinitaria, Katuna di Seda, Kayena and Tuturutu, poppen gemaakt met kranten, acrylverf en vernis, gemonteerd op ‘Palu di indju’ hout & boomstam
  • Gala Shoes: Sorsaka, Granatapei, Mispel, Shimaruku, Kenepa and Tamerijn, gerecyclede leren schoenen gedecoreerd met kralen, verf, decoratieve bloemen en vlinders van kralen, gemonteerd op ‘Palu di indju’ hout; hoge sneakers gedecoreerd met glitterverf

Whitney Lewis, Den tur circumstancia nos lo sigi move (Under all circumstances we will continue to move) (2021), 5 glazen kralenarmbanden en 6 paar krokodillen oorbellen; 3 hoge & 1 lage sneakers gedecoreerd met glazen kralen, verf, decoratieve elementen van kralen. De sneakers dragen de namen Fiesta, Arko iris, Paraiso di flor en Lokura di Barbulete.


Zaalopname Family Connection, Den tur circumstancia nos lo sigi move (Under all circumstances we will continue to move) (2021), Casco Art Institute. Foto Franz Mueller Schmidt. Alle rechten voorbehouden Hartwig Art Foundation.

Den tur circumstancia nos lo sigi move (Under all circumstances we will continue to move) is een groep werken door het kunstenaarscollectief Family Connection. De levendige mixed-mediawerken vertegenwoordigen carnaval, en bieden de mogelijkheid om dit erfgoed te ervaren en onderzoeken als een kenmerk van de Afro-Curaçaose identiteit en collectiviteit in Nederland.

Dit corpus neemt een videoverslag uit 1983 van het Antilliaans Zomercarnaval in Utrecht, gemaakt door toenmalig kunststudent Rudsel Martinus, als vertrekpunt. Vanuit een zittende positie spreekt Martinus direct in de camera en benadrukt hoe belangrijk het is de Caribische collectieve herinnering van carnaval levend te houden. Hij spreekt in het Papiamento – de op Spaans en Portugees gebaseerde hybride taal die in Caribisch Nederland gesproken wordt – en refereert aan een diepe verbinding met tradities van marronage (het proces van zichzelf uit slavernij losmaken) en weigering.

Martinus deelde dit materiaal in 2019 met zijn neef Quinsy Gario. Na bestudering van het videoverslag in zijn historische context ontwikkelde Family Connection, als collectieve reactie op het materiaal van Martinus, een verzameling kunstwerken over generationele solidariteit en revolutionaire acties. Het collectief benadrukt de politieke dimensie van het spelen van mas (een afkorting voor maskerade en het type performance dat daarmee geassocieerd wordt) en van de functie in Utrecht van dit evenement tijdens de zware economische recessie in het Nederland van de vroege jaren 1980, in dezelfde stad waar 270 jaar eerder door imperiale Europese mogendheden werd onderhandeld over koloniale bezetting en slavernij. In het naar de oppervlakte brengen van verhalen die lang sluimerend bleven, kijken de leden naar het Zwart-Caribische ambachtswerk in de productie van carnavalskostuums, de choreografie van mensenmassa’s in de openbare ruimte, de genealogieën van de soundscapes die beweging stimuleren, en de historische thematiek die bij het organiseren van het Zomercarnaval in Utrecht naar voren kwam.

Den tur circumstancia nos lo sigi move (Under all circumstances we will continue to move) werd tentoongesteld in Casco Art Institute: Working for the Commons (6 nov 2021 – 20 jan 2022) als onderdeel van het Special Project 2020/21. Met deze tentoonstelling wilde Family Connection een bijdrage leveren aan het plaatselijke collectieve geheugen en de stad uitnodigen om dat wat niet in de stadsarchieven gevonden kan worden, wel te blijven herinneren. Een audiobeschrijving van de tentoonstelling is hier beschikbaar.

Over de kunstenaars

Family Connectionis een kunstenaarscollectief dat in Curaçao en Nederland opereert, gevormd wordt vanuit verwantschap, en zich van daaruit verder ontwikkelt. Het collectief werd in 2005 opgericht door de zusters Glenda Martinus en Gala Martinus. De leden van de huidige formatie zijn o.a. Jörgen Gario, Quinsy Gario, Caldron Lewis, Whitney Lewis, Gala Martinus, Glenda Martinus & Rudsel Martinus. Het collectief nam in 2019 deel aan de tentoonstelling Positions #5 in het Van Abbemuseum (Eindhoven), waar de groep reflecteerde op manieren waarop de opstand in 1969 op Curaçao wordt herinnerd.

Hun deelname aan het Special Project 2020/21 vond plaats op uitnodiging van kunstenaar, activist en politicus Quinsy Gario, die aanvankelijk was geselecteerd om deel te nemen aan dit programma.