Sara Sejin Chang (Sara van der Heide)

Casco Art Institute: Working for the Commons (6 nov 2021 – 20 jan 2022)

Sara Sejin Chang (Sara van der Heide) heeft een rijk oeuvre opgebouwd dat een veelheid aan vormen en media omvat, waaronder film, geschreven tekst, immersieve installaties, performances en schilderkunst. Chang combineert spirituele evocaties, historisch onderzoek en de ontrafeling van koloniale narratieven om werken te creëren die een gevoel van historische correctie, herstel en thuishoren bieden.

The Mother Mountain Institute in Casco Art Institute (6 nov 2021 – 20 jan 2022) is onderdeel van een doorlopend kunstwerk en artistiek onderzoeksproject waarin getuigenissen worden verzameld van moeders die een kind hebben verloren aan transnationale en transraciale adoptie. Met deze getuigenissen creëerde de kunstenaar een geluidswerk, waarin de verhalen worden verteld van twee moeders uit Zuid-Korea en Bangladesh, wier kinderen gestolen en verhandeld werden voor adoptie. Het centrale element van de installatie is een berg: een aanwezigheid die een spirituele entiteit oproept, een geduldige schuilplaats, en een metgezel voor meditatieve wandelingen die misschien antwoord kunnen bieden op onmogelijke vragen waar- voor ratio en logica tekortschieten. Binnen deze ruimte, die het universum vertegenwoordigt, vertelt een vrouwenstem het verhaal van een moeder, afgewisseld met gesproken uitingen door de berg. De installatie wordt vergezeld door twintig tekeningen, gemaakt tussen 2015 en nu, van bergen die bekendstaan om hun spirituele eigenschappen.

Als lopend project mobiliseert The Mother Mountain Institute ons tot ingrijpen in het huidige transnationale adoptiesysteem dat de koloniale orde en de logica van het kapitalisme belichaamt, om te kunnen komen tot ideeën over wat zo een organisatie zou kunnen zijn als deze geënt was op moederschap en de berg, als een bron van troost en wijsheid.

Over de kunstenaar

Koreaans-Nederlandse kunstenaar Sara Sejin Chang (Sara van der Heide) was geboren in Busan (KR). Ze woont en werkt momenteel in Amsterdam en Brussel. Door middel van herhaald aandringen bevraagt Chang de Eurocentrische systemen van categorisatie, en racialisatie, en hun penetratie in alle aspecten van het leven en van de hedendaagse westerse samenleving. Haar werk kan worden gezien als poëtische, intieme gebaren met in de kern een meta-kosmische en inclusieve benadering van moderniteit, die de betekenis van waarde en tijd transformeert.

Chang was artist-in-residence bij De Ateliers, Amsterdam (1999-2001), ISCP in New York (2007) en WIELS in Brussel (2016). Haar werk was te zien bij de 11e Berlin Biennale in Berlijn, Dhaka Art Summit in Bangladesh, Mu.ZEE in Oostende en Contour Biennale 9 in Mechelen, België, 6e Kuandu Biennale in Taipei, Argos in Brussel, Stedelijk Museum Amsterdam en Van Abbemuseum in Eindhoven, tijdens Sharjah Biennial 13 in Beiroet, 1e Asia Biennial/5e Guangzhou Triennial in Guangzhou en de School of Kyiv: Leipzig Class. Ook droeg ze bij aan de seminars: Politics of Form, onderdeel van de Kyiv Biennial, de 19e Biennale van Sydney, de 11e Incheon Women Artists’ Biennale, Incheon, KIOSK in Gent, M HKA in Antwerpen, If I Can’t Dance, I Don’t Want To Be Part Of Your Revolution, diverse plaatsen, De Pont in Tilburg, Fondazione Giuliani in Rome, De Appel in Amsterdam, Marres in Maastricht, Walker Art Center in Minneapolis, Temporary Gallery in Keulen, De Vleeshal in Middelburg, het 44e en 45e Internationale Film Festival Rotterdam, Espai d’art Contemporani de Castelló en CAAC in Spanje.