Minor Music at the End of the World is een driedelige performance, gebaseerd op de veelgeprezen essay The End of White Supremacy: An American Romance van SAIDIYA HARTMAN, samen met nieuwe teksten geïnspireerd op haar werk Litany for Grieving Sisters.
MET ANDRÉ HOLLAND, OKWUI OKPOKWASILI EN EEN FILM VAN ARTHUR JAFA
IN OPDRACHT EN GEPRESENTEERD DOOR HARTWIG ART FOUNDATION
Hoe kan je leven als de wereld om je heen vergaat? Is het mogelijk om je een wereld zonder racisme voor te stellen? En wat zou er nodig zijn om tot zo'n wereld te komen?
De productie vertrekt vanuit The Comet van W.E.B. Du Bois, een fictief verhaal over het einde van de wereld, geschreven in de nasleep van de pandemie van 1918. Minor Music wordt gepresenteerd in drie delen:
Movement I: The End of White Supremacy — met Andre Holland
Movement II: Dead River — met Okwui Okpokwasili
Movement III: The World is Dead — een film door Arthur Jafa
Het werk gaat over de voortdurende crisissituatie van het leven van zwarte mensen, in de context van raciaal kapitalisme, gereguleerde exploitatie en witte suprematie. Tegen deze complexe achtergrond schetst Minor Music een reeks catastrofes die op dit kritieke historische keerpunt samenkomen; de komst van Afrikanen naar New York City, de eerste veiling van slaafgemaakten in Lower Manhattan, de kwetsbaarheid van het bestaan van zwarte mensen, de pandemie en de milieucatastrofe die het leven schijnbaar onleefbaar maken.
Minor Music at the End of the World is geregisseerd door Sarah Benson en bevat een filmische bijdrage van filmmaker Arthur Jafa, met optredens van acteur Andre Holland en acteur/sonic bewegingskunstenaar Okwui Okpokwasili.
New York/Amsterdam, 2024 – 2025
2024 – 2025 is cruciaal voor de belangwekkende historische verbintenis tussen New York en Amsterdam. Vierhonderd jaar geleden, in 1624, stichtten Nederlandse kolonisten Nieuw Amsterdam op het eiland Manahahtáanung, het voorouderlijke thuis van de Lenape, dat nu bekend staat als Manhattan. Deze gebeurtenis van voor de Engelse kolonisatie leidde tot de onderdrukking en verdrijving van inheemse volken. Amsterdam viert zijn 750e verjaardag in 2025. De stad en haar voormalige zusterstad Nieuw-Amsterdam – nu New York – delen complexe en omstreden geschiedenissen, die worden gekenmerkt door handel, kolonisatie en slavernij. Dit verleden heeft een diepgaande impact gehad op de ontwikkeling van beide gemeenschappen, die het tot op de dag van vandaag proberen een plek te geven.
In aanloop naar een wereldpremière bij ITA in Amsterdam in oktober 2025, vond in november 2024 in BAM's Harvey Theater (NY) een eenmalige generale repetitie voor genodigden plaats, de apotheose van een reeks ontwikkelingsworkshops.

Performers
André Holland, Lead Performer
Okwui Okpokwasili, Lead Performer
Bria Bacon, Movement Artist
Audrey Hailes, Movement Artist
AJ Wilmore, Movement Artist
Creative
Saidiya Hartman, Writer
Sarah Benson, Director
Mimi Lien, Scenic Designer
Stacey Derosier and Jane Cox, Lighting Designers
Josh Higgason, Live Camera Designer
Stan Mathabane, Sound Designer
Camilla Dely, Costume Designer
Collaborating Artists
Arthur Jafa, Film and Video Artist
Precious Okoyomon, Installation Artist
Peter Born, Sound Artist and Movement Adviser - Dead River
Cameron Rowland, Attendant of the Archive
Production
RR Sigel, Creative Producer
Kasson Marroquin, Production Stage Manager
Dante Green, Associate Director
Taylor Williams, Casting Director
Tina Campt, Executive Producer
Beatrix Ruf, Executive Producer
Production Residency Support provided by BAM