Luana VitraTHE BEADS OF MY ROSARY ARE ARTILLERY BULLETS (2024)

Luana Vitra, werk in uitvoering (2023)

Luana Vitra is een beeldend kunstenaar, danseres en performer uit de regio Minas Gerais in Brazilië, een gebied waar het landschap sterk is beïnvloed door industriële mijnbouwactiviteiten. Vitra’s werk is geworteld in haar familieachtergrond, in het werk van haar vader als timmerman en in de literaire interesses van haar moeder. In objecten en installaties verkent ze de genuanceerdheid van grondstoffen en accentueert daarbij de wisselwerking tussen geologische processen en emotionele ervaringen.

Luana Vitra ontving in 2022 de Prins Claus Seed Award. Haar werk is in dat jaar tentoongesteld in verschillende instellingen, zoals MAM (Rio de Janeiro), Framer Framed (Amsterdam), South London Gallery en Javett Art Center (Pretoria). In 2023 nam ze in Brazilië deel aan de 35e biënnale van São Paulo getiteld Choreographies of the Impossible en Right to Form, een groepstentoonstelling in Instituto Inhotim (Belo Horizonte).

THE BEADS OF MY ROSARY ARE ARTILLERY BULLETS (2024)

werk in uitvoering

Luana Vitra, werk in uitvoering (2023)

In haar nieuwe werk reflecteert Luana Vitra op de relatie tussen fysieke arbeid en gebed, waarbij ze de toegepaste materialen beschouwt als een bron van bescherming. Dit is een cultuur-overstijgend verschijnsel, in het ervaren van energetische eigenschappen van verschillende metalen en in de wijze waarop het geheugen patronen vormt van de kralen en metalen. 

Tijdens haar residentie van zes maanden zal Luana Vitra twee traditionele Zuid-Afrikaanse draadweeftechnieken leren, een met draden en een met kralen. Vitra beschouwt de steek, de draad en herhaling als de bron van spiritualiteit. In haar jeugd observeerde ze handen die tijdens gebeden over de kralen van een rozenkrans bewogen, terwijl steeds hetzelfde gebed werd herhaald. In haar perceptie ligt spiritualiteit ook in deze aftastende reis over de kralen, alsof deze punten het lichaam leiden naar het onzichtbare, en bescherming en richting bieden.

Luana Vitra's residentie in Zuid-Afrika vertrekt vanuit culturele tradities die hier al eeuwen aanwezig zijn en is daarom verbonden met het diasporische begrip van geloofssystemen, met materiële culturele producties en inheemse mijntradities. Voor het de-koloniaal spiritueel herstel is een begrip hiervan cruciaal. Gabi Ngcobo

De residentie vindt plaats in eThekwini (Durban), een plek met prominente en nog steeds levende tradities rondom de productie van kralen en draadweven. Luana reist ook naar de regio Gauteng om in contact te komen met de ontginningsgeschiedenis en de materiële culturen die dit heeft achtergelaten. In Accra (Ghana) en Mozambique gaat ze op zoek naar met Brazilië gedeelde koloniale verhalen, naar geschiedenissen van teruggekeerde tot slaaf gemaakte mensen die hier heen zijn verdreven vanuit Salvador da Bahia (Brazilië) vanwege het aanwakkeren van de Malê-opstand in 1835.

Luana Vitra werd geselecteerd door de Commissioning Committee van het Hartwig Art Production | Collection Fund om onderzoek te doen en nieuwe technieken te leren voor een werk dat in de collectie wordt opgenomen. Het resultaat wordt vervolgens geschonken aan de Nederlandse staat als integraal onderdeel van de Rijkscollectie, beschikbaar voor instellingen in binnen- en buitenland.