Blauw/groen/paarse projectie op een sculptuur in de Oude Kerk van Amsterdam.

Ana GuedesVol.7 n.17 007 | 30’07” |121169_tape loop_7’13”_fragments of Lepanto_part I (2021)

Zaalopname view Ana Guedes, vol.7 n.17 007 | 30’07” |121169_tape loop_7’13” (2021), Oude Kerk (Amsterdam). Foto Franz Mueller Schmidt. Alle rechten voorbehouden Hartwig Art Foundation.

Ana Guedes is een in Portugal geboren multidisciplinair kunstenaar die woont en werkt in Nederland. In haar artistieke praktijk combineert Guedes verschillende media zoals geluid, video, installatie en performance. Geïnspireerd door de wisselwerking tussen de persoonlijke en politieke geschiedenis die haar familiearchief weerspiegelt, onderzoekt Guedes met haar werk hoe geluid en muziek de complexe politieke en sociale constructen kunnen overbrengen die in dit archiefmateriaal verankerd zijn. De centrale vraag in haar werk is welke verhalen worden doorgegeven en welke verloren gaan.

Ze was artist in residence aan de Jan van Van Eyck Academie in Maastricht en volgde een MA Artistic Research aan het Koninklijk Conservatorium en de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag. Haar onderzoek richt zich op een verzameling objecten uit een gefragmenteerde familiegeschiedenis en op hun politieke verbindingspunten met narratieven uit het Europese koloniale en postkoloniale verleden. 

Guedes nam deel aan de XVIII Bienal de Cuenca, Prémio Piedra de Sal in Cuenca, Equador (2018) en aan de New Artists Award 2017, EDP Foundation – MAAT Museum in Lissabon, Portugal (2017). Haar werken, performances en installaties waren te zien in Botschaft Berlin-Camões Berlin/MAAT Museum in Berlijn, Duitsland (2019), Frecuencia Singular Plural, Centro-Centro Madrid in Spanje (2019), NEXT Arts Festival in Kortrijk, België (2019), Sonic Dawn – Homo Novus Festival in Riga, Letland (2019) en November Music in ’s Hertogenbosch, Nederland (2019).

Vol.7 n.17 007 | 30’07” |121169_tape loop_7’13”_fragments of Lepanto_part I (2021)

Sculpturale geluidsinstallatie
1.57 x 1.20 x 2.72 m

Het uitgangspunt voor de installatie Vol.7 n.17 007 | 30’07” |121169_tape loop_7’13”_fragments of Lepanto_part I was de platencollectie van Guedes’ Portugese familie, een verzameling die de migratie van de familie van de kunstenaar over drie continenten weerspiegelt. De eerste platen werden in Angola aangeschaft in de jaren 1960, na het uitbreken van oorlog in de voormalige Portugese kolonie. Tot in de jaren 1980 werd de collectie uitgebreid met vinyl uit Portugal en Canada. De krassen op de platen en de door motten aangevreten hoezen verraden het verstrijken van de tijd. Als geheel vormt dit familiearchief een gefragmenteerde landkaart van verplaatsing en ontheemding, een getuigenis van de complexiteit van Portugals recente geschiedenis.

Met dit archief werd een geluidswerk gecreëerd dat bestaande uit meerdere platen, en resoneert in een 3D-geprinte ruimte: een deel van het Lepanto-scheepswrak, een voormalig Nederlands schip dat langs de Angolese kust gezonken is. Naast het gearchiveerde geluidsmateriaal gebruikte de kunstenaar ook een geluidswerk voor orgel dat voor de Oude Kerk in Amsterdam werd geproduceerd, en werd de sculptuur bedekt met geprojecteerde 3D-reconstructies van een gestrand schip die een echo vormen van de spookachtige koloniale geschiedenis van de Oude Kerk.

Vol.7 n.17 007 | 30’07” |121169_tape loop_7’13”_fragments of Lepanto_part I werd voor het eerst getoond in de Oude Kerk (1 – 31 okt 2021), als onderdeel van het Special Project 2020/21. De tentoonstelling opende met het concert Silence #31: Ana Guedes, Hampus Lindwall . Ana Guedes’ werk werd gecombineerd met de compositie Unmounted/ Muted Noun geschreven door Phil Niblock en gespeeld op het orgel door Hampus Lindwall.