Mariana Castillo Deball

By the position of your heart IT WILL BE KNOWN WHERE THE MIDDLE PLACE IS (2021)

8 keramische objecten & zwart katoentouw
circa 35 x 35 x 35 cm (potten) & 1000 cm (touw)

Zaalopname Mariana Castillo Deball, By the position of your heart IT WILL BE KNOWN WHERE THE MIDDLE PLACE IS (2021), Vleeshal. Foto Franz Mueller Schmidt. Alle rechten voorbehouden Hartwig Art Foundation.

De keramische stukken in de hangende installatie By the position of your heart IT WILL BE KNOWN WHERE THE MIDDLE PLACE IS van Castillo Deball doen denken aan wat archeologen ‘kill holes’ noemen: eeuwenoud aardewerk met perforaties aan de onderzijde. Deze bewuste sabotage van de oorspronkelijke functie van aardewerk als bewaarmiddel blijkt een veelvoorkomende praktijk bij traditionele begrafenisrituelen in Zuidwestelijk Amerika. Deball manipuleerde deze vormen nog verder en produceerde vijf nieuwe, zelfverzonnen objecten, verbonden met een touw. Ook implementeerde zij hierin haar sculpturale onderzoek uit 1998 naar de ‘Klein bottle’, een wiskundig object zonder binnen- of buitenkant. Deball combineert een formalistische verkenning van keramiek met haar uitgebreide onderzoek op het gebied van wetenschap, archeologie en beeldende kunst, en specifiek over de vraag hoe deze disciplines de wereld beschrijven.

By the position of your heart IT WILL BE KNOWN WHERE THE MIDDLE PLACE IS werd als eerste tentoongesteld in de 16e-eeuwse stadhuis van Middelburg, een tijdelijke extra tentoonstellingsruimte van de Vleeshal (8 dec 2021 – 27 feb 2022), als onderdeel van het Special Project 2020/21.

Over de kunstenaar

Mariana Castillo Deball werd geboren in Mexico en woont momenteel afwisselend in Berlijn en Mexico-Stad. Haar ongrijpbare en veranderlijke praktijk behelst media zoals beeldhouwkunst, film, fotografie, tekenen, keramiek, drukwerk en boekproducties. In haar installaties en onderzoeksprojecten krijgen vaak objecten de rol van personages uit een toneelstuk of opera, losgemaakt van hun tijdperk en omstandigheden om door nieuwe contexten betekenis over te brengen. In haar praktijk erkent en verkent ze hoe verhalen in musea worden verteld en bewaard, terwijl ze zichtbaarheid geeft aan vakmensen en makers wiens geschiedenissen lang verborgen bleven. Ook benadrukt haar werk het belang van samenwerking en de kennisuitwisseling die ontstaat door te experimenteren met verschillende vormen van (re)productie.

Na afronding van haar MA in Fine Arts aan de National Autonomous University of Mexico in Mexico-Stad volgde Castillo Deball in 2002–03 een postdoctorale opleiding aan de Jan van Eyck Academie in Maastricht. Solopresentaties van Castillo Deball waren recent te zien bij Modern Art Oxford, Engeland (2020), Museum Monash University Museum of Art, Melbourne (2019), Kunstinstituut Melly (voorheen bekend als Witte de With Centrum voor Hedendaagse Kunst) (2019), New Museum, New York (2019), Reva & David Logan Center for the Arts, Chicago (2018) en Museo Amparo, Puebla in Mexico (2018). Ook nam ze deel aan groepsexposities als Sharjah Biennial 13 (2017), 32e Bienal de São Paulo (2016), Aichi Triennale (2016), Liverpool Biennial (2016), 8e Berlin Biennale (2014) en dOCUMENTA (13), Kassel (2012). In 2013 ontving zij de Preis der Nationalgalerie van het Staatliche Museen zu Berlin en dit leidde tot een grote tentoonstelling Parergon bij het Hamburger Bahnhof – Museum für Gegenwart – in Berlijn in 2014. Naast haar werk als kunstenaar doceert Deball sinds 2015 aan de Kunstacademie Münster, Duitsland.