Anna Dasović 

Stroom Den Haag (3 sept – 16 okt 2022) & publieksprogramma op 15 okt

Zaalopname Anna Dasović, grounds for denial (2022), Stroom Den Haag. Foto Franz Mueller Schmidt. Alle rechten voorbehouden Hartwig Art Foundation.

De tentoonstelling grounds for denial is onderdeel van Dasović’s doorlopend onderzoek, waarin ze zich richt op structuren die genocidaal geweld (on)zichtbaar maken en op de structuren die worden ingezet om de politiek ongemakkelijke aspecten van zulke conflicten te verhullen. Met de presentatie van dit nieuwe videowerk stelt Dasović de paradoxale vraag of, en hoe, het mogelijk is een beeld te vormen van iets dat structureel ontkend wordt, en daardoor aan het zicht onttrokken blijft.

grounds for denial komt voort uit het veldonderzoek dat Dasović uitvoerde in Republika Srpska, een entiteit in Bosnië en Herzegovina. De representatie van Servisch nationalisme neemt hier steeds duidelijker vormen aan in de publieke ruimte: graffiti, muurschilderingen en met verf overgoten monumenten vertegenwoordigen de ontkenning van genocidaal geweld dat in de jaren 1990 plaatsvond. Ook symboliseren deze visuele merktekens de mythologisering van het politieke ideaal van een Groot-Servië. In haar werk maakt Dasović een duidelijke verbinding tussen deze twee tendensen.

‘Grounds for denial’ is een juridische term die verwijst naar de mogelijke redenen om een claim af te wijzen. Dasović gebruikt deze als een metafoor voor historisch revisionisme: geschiedenis – zoals deze doorgaans verteld wordt – is niet accuraat, en kan daarom aan revisie onderworpen worden. ‘Grounds for denial’ verwijst specifiek naar een groeiend historisch revisionisme aangaande de systematische genocide van Bosniakken in Bosnië en Herzegovina – zoals vastgesteld door het Joegoslaviëtribunaal in Den Haag.

Op 15 okt. presenteert Stroom Den Haag als onderdeel van grounds for denial een publieksprogramma rond het thema ‘re-enactment’, een artistieke methode voor het recreëren van historische gebeurtenissen. Het programma bevat bijdragen door filmmaker Didem Pekun, kunstenaars Bassem Saad en Sanja Grozdanić, en forensisch onderzoeker Maksym Rokmaniko.

Anna Dasović: grounds for denial is de afsluitende tentoonstelling in het kader van het Special Project 2020/21

Over de kunstenaar

Vanuit een achtergrond in fotografie gebruikt Dasović momenteel een interdisciplinaire benadering met archiefonderzoek, veldwerk en interviews. Haar werk, vaak het resultaat van langdurige betrokkenheid bij een onderwerp, neemt de vorm aan van installaties, videomontages, fotografie en geluid- of tekstgebaseerde werken.

Met haar werk stelt Anna Dasović vragen als “Wat wordt er bedoeld te communiceren met representaties van zulk extreem geweld ondanks hun oorspronkelijke intenties?” en “In welke ideologische narratieven spelen zulke representaties een rol op structureel niveau?”

Centraal in haar werk staat een verkenning van het figuur van de omstander, en de manieren waarop het onvoorstelbare en het niet representeerbare – categorieën die worden voortgebracht door het discours over genocide – worden opgeroepen om de verantwoordelijkheid van getuigenschap door representatie te verwerpen. Dasović is geïnteresseerd in die verwerping, evenals de uitsluiting van kennis die zich in het lichaam bevindt maar door autoritaire maatschappelijke structuren wordt ontkend.

Haar werk is getoond in het Van Abbemuseum in Eindhoven, Framer Framed Amsterdam, Stedelijk Museum Amsterdam en voormalig Stedelijk Museum Bureau Amsterdam, Survival Kit Latvia, Bergen Assembly, Württembergischer Kunstverein Stuttgart, Kunstverein Braunschweig, Museum for Modern and contemporary art (MAMA) Algiers en het Museum of Yugoslav History in Belgrado. Eerder was zij artist in residence of ontvanger van fondsen bij Künstlerhaus Büchsenhausen, Rijksakademie van beeldende kunsten, MAMA Algiers, Celeia Centre for Contemporary Arts, Celje, Casa Tres Patios in Medellín en Residencia en La Tierra in Montenegro, Colombia. Ze is lid van Collection Collective, Template for a Future Model of Representation.